pátek 15. ledna 2016

Review #18 - Sue Monk Kidd - Křídla ve větru

máme tu na mě trochu netradiční knihu a tou je - Křídla ve větru. Musím říct, že mě kniha zaujala podle obalu a když jsem si četla anotaci, tak jsem řekla, že jí musím přečíst. A musím říct, že je docela obsahem pravdivá až mrazí. Historické knížky nějak nemusím, ale tahle je opravdu dobrá.

Název: Křídla ve větru

Originální název: The Invention of the Wings

Autor: Sue Monk Kidd

Žánr: historical

Nakladatelství: Ikar

Počet stran: 370

Rok vydání: 2015

Hodnocení na Goodreads: 4,22/5

Anotace: Sarah Grimkéová, děvče z významné rodiny, oplývá nenasytným intelektem a buřičskými názory. Již od útlého věku tuší, že je předurčená pro něco velkého, ale brání jí v tom konvence omezující ženy na začátku devatenáctého století. Na své jedenácté narozeniny v roce 1803 dostane od rodičů do vlastnictví černošskou hospodyni Hetty zvanou Drobek. Sarah se otroctví protiví a Drobka by nejraději vůbec nepřijala a darovala jí svobodu. Něco takého bylo ale v oněch časech nemyslitelné. „Otroctví je náš životní styl,“ říkávala jí matka, „smiř se s tím.“ Osudy Hetty a Sarah Grimkéové se tak navždy spojí a čtenář sleduje třicet pět let jejich společného života naplněného touhou po svobodě a spravedlnosti. Zničené naděje, zradu, neopětovanou lásku a společenské vyhoštění, to všechno musí Sarah přetrpět, dokud si nenajde místo po boku své nebojácné mladší sestry Angeliny, bojovnice za ženská práva a zrušení otroctví. Jejich odhodlání proslaví sestry v dalekém okolí. Sue Monk Kiddová se při psaní románu Křídla ve větru inspirovala historickou postavou Sarah Grimkéové a prostřednictvím skutečných i fiktivních postav mistrovsky vykreslila jedno z nejbolestnějších období amerických dějin.
Sarah dostane za služku otrokyni Hetty neboli Drobka. Sarah ji nechce přijmout, ale nic jiného jí nezbyde. Tak spolu vyrůstají, ale docela se odcizují. Poté se stane docela dost zásadních věcí, které ovlivní jak život Sarah, tak život Hetty. Hold život není peříčko. A to pro Hetty už vůbec ne. Sleduje, jak její matka umírá, jak její sestra vyrůstá a sama přežívá se zmrzačenou nohou... Jak se s tím Hetty popere? A teprve Sarah? Poté, co sleduje, jak její otec umírá, tak jí její matka nemá moc v lásce, protože se přidala k lidem, kteří chtějí dát otrokům volnost... Jak jejich životní příběhy dopadnou? To vše najdete v knize Křídla ve větru...

Ta kniha je až mrazivě pravdivá v určitých pohledech. Kniha je psaná z pohledu Sarah a Hetty a každá prožívá své životní drama. V určitých momentech byla knížka až krutá, ale přesto se mi strašně líbila a ráda bych si jí přečetla znovu.

Kniha je celá v historii a to se mi na ní líbí. Je vidět, jak lidé zacházeli s otroci a jak se otroci chivali ke svým majitelům. Někdy je to opravdu kruté, ale zase je vidět, že jejich život nebyl peříčko a život Hetty vůbec ne. Je až k obdivu, co všechno přestála a je velmi silná a nezlomná žena. Život jí toho naservíroval dost a bylo jen na ní, jak se s tím popere a světe div se, ona to zvládla je silnější ještě než předtím. To samé bylo se Sarah. Všechno šlo z kopce, když jí umřel otec. Ale nakonec dokázala se svojí sestrou veřejně bojovat proti otroctví.

Co mě ale nejvíc učarovalo, byla obálka knihy. Tu prostě miluju. Prostě ty ptčí siluety tomu dodávají kouzlo. (Přesně proto je mám jako obrázek blogu. I když jsem původně chtěla andělský křídla, ale žádná nevypadala pěkně. A taky vyjadřují svobodu a prostě si mi zalíbili na první pohled.) A prostě...aw, je úžasná. Text bez chyb. Prostě jsem docela uchvácena. Původně jsem do knížky šla jen kvůli obalu. Vím, že se říká: Nesuď knihu podle obalu, ale to se jinak nedá. Když se mi nebílí obal, tak si to knihu nikdy nevezmu. (Ta ironie.)

Obsah byl velmi čtivý a byl tam skoro celý život Hetty a Sarah. Vše začlo okamžikem 11. narozenin Sarah a končí úspěchem Sarah. Na konci příběh jí je něco přes čtyřicet (tím si nejsem jistá). Ale byl to velmi emotivní příběh, který nenechá srdce stát. Určitě stojí za přečtení a můžu ho jen doporučit a nemám mu snad ani, co vytknout.

Plusy:
- děj
- postavy