pátek 12. února 2016

Review #38 Ruta Sepetys - V šedých tónech

Ahojky,
máme tu jednu z mých prvních historických knížek.

Název: V šedých tónech

Originální název: Between Shades of Gray

Autor: Ruta Sepetys

Žánr: historie

Nakladatelství: Albatros Media - CooBoo

Počet stran: 284

Rok vydání: 2011

Hodnocení na Goodreads: 4,24/5

Anotace: Píše se rok 1941. Lině je patnáct let a těší se, že po prázdninách půjde na uměleckou školu. Jednoho večera k nim domů ale vrazí sovětská tajná policie a společně s její matkou a malým bráškou ji odvlečou pryč. Čeká je deportace do pracovních táborů na Sibiři.
Lina se musí naučit bojovat o život, přijímat obtížná rozhodnutí, spolknout ponižování a bití a hlavně se nenechat zlomit, udržet si vlastní lidství. A to se jí daří díky rodině a také lásce k výtvarnému umění. I přes ohromné riziko si kreslí a zapisuje, co všechno ona a ostatní lidé okolo ní zažívají. Nejdříve kreslí, protože doufá, že se díky obrázkům a vzkazům jejímu otci podaří je najít a zachránit. Později proto, aby uchovala paměť národa a vzdala tak poctu tisícům nevinných lidí, kteří byli odsouzeni k smrti, ať už okamžité při popravách, nebo pomalejší v pracovních táborech.
Linin pohnutý příběh je plný lidské krutosti a nenávisti, ale zároveň lásky a naděje. Otázkou zůstává, zda naděje a láska dokáží udržet člověka při životě a s hlavou vztyčenou dostatečně dlouho…
Linu s její rodinou vytáhnou z postele vojáci NKVD a odvezou je pryč. Vagonem se dostanou do pracovního tábora Altaje a tam je nutí pracovat v hrozných podmínkách. Lina a její rodina a ostatní pouze přežívají. Poté je znovu do Trofimovsku a tam je čeká ještě větší hrůza než předtím a Lina je tím odloučena od Andriuse...

Tenhle příběh byl tak velmi emotivní a Lina to neměla lehké. Místy jsem se až divila, že se pořád drží naděje, že se osvobodí. Její život nebyl vůbec jako peříčko a hodně jsem jí teda litovala. Po celou tu dobu jsem se modlila, aby to Lina a její rodina a Andrius přežili. Bohužel to tak nebylo...

Ta kniha byla velmi úžasná. Na to, že nemusím knihy z války, tak tahle byla fakt něco. Bylo tak prostě popsaný jak to probíhalo. Bylo to místy tak kruté a nečekané a nejhorší na tom byla ta nejistota, jestli vůbec někdo z nich přežije prostě. Tu knížku jsem milovala od začátku do konce, protože se tam pořád něco dělo, nebyla tam pomalu ani chvilka oddychu. Musím říct, že jsem očekávala, že se pokusí o útěk, i když to bylo marné, tak přece jen byla šance no.

Obálka se mi taky neskutečně líbila a opravdu se těším až si knihu pořídím. Text zase bez chyb. Velmi se mi líbilo i vizuální zpracování začátků kapitol. Kniha podle mě bylo prostě úžasná a podle toho jsem jí taky ohodnotila.

Plusy:
- text
- děj
- postavy
- doba ve které se to odehrává

Mínusy:
- místy až dost kruté









Žádné komentáře:

Okomentovat